Yin Yoga

Bij Yin yoga draait het vooral om het verjongen van het fysieke en mentale lichaam door een bepaalde reeks yoga houdingen gedurende 3 tot 5 minuten aan te houden.
De focus tijdens Yin Yoga is meditatief en naar binnen gericht. Tijdens de Yin Yoga wordt er gebruik gemaakt van speciale volgordes van yogahoudingen die inwerken op de meridianen (energiebanen).

De meeste Yin Yoga beoefenaars genieten van de rust die ze ervaren tijdens de les. Doordat de poses langere tijd aangehouden worden krijg je de kans om op je eigen tempo in de houding te komen. Hierdoor kun je het lichaam beter aanvoelen en observeren tijdens de oefening. Omdat elk lichaam een anders is kan er gebruik gemaakt worden van ondersteunende kussens zodat je comfortable voor langere tijd in een houding kunt blijven.

Yin Yoga helpt om jezelf beter te leren kennen en om meer liefde voor jezelf te voelen. Niet alleen lichamelijk kan Yin Yoga veel voor je betekenen, ook op emotioneel vlak kan deze Yogavorm je enorm helpen. Tijdens de poses heb je veel ruimte om gedachten en gevoelens te observeren. De wijsheid die je in deze ruimte vindt, kun je uiteindelijk weer mee de dag in nemen.

Deze yogavorm werkt goed op de dieper gelegen lichaamsweefsels, bindweefsel, ligamenten(band van bindweefsel om een gewricht) en pezen, het verbeterd de flexibiliteit en de bloedsomloop in gewrichten en weefsels.
Mensen met stug bindweefsel kunnen veel baat hebben bij Yin Yoga. Door het diepe stretchen tijdens de asana’s, kan Yin Yoga helpen om het bindweefsel beweeglijker te maken. Deze vorm van yoga is o.a. heel geschikt bij sporters met verkorte spieren, fibromyalgie (of andere reuma en spiergerelateerde aandoeningen), whiplash klachten, stress en of burn-out gerelateerde klachten, rug- nek- en schouderklachten en voor mensen die op zoek zijn naar diepere vorm van ontspanning zowel in lichaam als geest.

Tijdens deze vorm van yoga wordt (in tegenstelling tot andere vormen van yoga) het parasymphatisch zenuwstelsel gestimuleerd. Het parasymphatisch zenuwstelsel is het deel van het autonome zenuwstelsel dat de organen zodanig beinvloedt dat het lichaam in een toestand van rust en herstel kan komen.
Normaal gesproken zijn het sympathische en parasympathische zenuwstelsel in balans. Over het algemeen worden inspanning en stress namelijk afgewisseld met ontspanning en rust. En een balans van deze zenuwstellen zorgt ervoor dat wij ons aanpassen op de omgeving en zorgt voor balans in lichaam en geest.
In de huidige maatschappij lijkt het van belang om altijd maar druk te zijn. We moeten van alles doen en krijgen de hele dag door prikkels. Het is niet gek dat we daardoor ook met stress te maken krijgen. Wanneer we stress ervaren, doen we een beroep op het sympathische deel van het zenuwstelsel. Er ontstaat een overmatige activiteit – langdurige stress veroorzaakt daarom het te lang inschakelen van de sympathicus. Deze kan niet worden uitgeschakeld, waardoor de parasympathicus uitgeschakeld is en onvoldoende tegenwicht kan bieden. Er ontstaan stressklachten, omdat het stresssysteem overbelast is. Houdt dit lang aan? Dan is er sprake van chronische stress, of zelfs een burnout.

 

yincertificaat