Wat kan ik verwachten?

Aan de hand van een intensieve 8-weekse MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) training in Mindfulness, bestaande uit een wekelijkse bijeenkomst à 2,5 uur per sessie + een stilte dag, leer je bewuster omgaan met:

  1. Je eigen denkgeest en jouw emoties. Ze gaan minder met je aan de haal.
  2. Je lichamelijke en innerlijke grenzen.
  3. Chronische pijn.
  4. Innerlijke onrust en spanningen.
  5. Stressvolle situaties.
  6. Zorgen en Piekeren.
  7. De voortdurende veranderingen in jouw leven.
  8. De automatische piloot herkennen, je ervaart hoe het is als je die leert uitzetten.

Welke oefeningen kan ik verwachten bij Mindfulness?
We doen oefeningen waarbij de aandacht gericht wordt op:

  1. Het lichaam
  2. De ademhaling
  3. Op jouw eigen beweging
  4. De zintuigen
  5. Je leert jouw eigen gedachten te bekijken


Oefeningen waar je mogelijk al eens van hebt gehoord zijn: de bodyscan, yoga, 3 minuten ademruimte en de zitmeditatie. De oefeningen zijn zodanig samengesteld dat er altijd oefeningen bij zitten die bij je passen en voor je werken. Alle oefeningen worden tijdens de cursus nabesproken. Door stil te staan bij de ervaring van de oefening en de obstakels die je tegenkomt, zorg je ervoor dat je inzicht krijgt hoe je met jezelf en situaties omgaat.

Wat wordt er van de deelnemer verwacht?
Een Mindfulness training kun je zien als piano leren spelen. “Niemand heeft ooit piano leren spelen door er een boek over te lezen”. We gaan ervan uit dat je drie kwartier tot één uur per dag oefent. Als je vooraf al weet dat dit niet mogelijk is, dan raad ik je af aan de training te beginnen. Een gewoonte doorbreken kost tijd en aandacht.